Nov 22, 2012

Posted by in Janāzah (Funeral), Jumuʿah, Nafl (Optional), Q & A, Sunnah, Ṣalāh, Tarāwīḥ, Travel, ʿĪd | 0 Comments

Should a Hanafi recite behind the Imam

Should a Hanafi recite behind the Imam

Question:

Respected Mufti Saheb

Abu Hurairah reported, the prophet (Pbuh) said; He who said his prayer and did not recite the opening chapter of al kitab his prayer is complete. He repeated it thrice. (Sahih Muslim, 4 , hadith 777)

Narrated by Ubada bin Samit, That the prophet (pbuh) said, ‘’ Who ever does not recite al fatiha in his prayer, his prayer is invalid.

(Bukhari 1, Volume 12, hadith 723)

As far as i am concerned , but i am not very sure , correct me if i am wrong, as a hanafi the imam should not recite surah fatiha except in (fajr , but last two rakaats of zohar,last 2 of  asr , last rakaat of maghrib, last 2 rakaats of esha).

Please shed some light upon the above.

Jazakallah Khair, May Allah grant you barakah in your knowledge and life. Aameen

Answer:

As-salāmu ‘Alaykum Wa-rahmatullāhi Wa-barakātuh.
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

Dear Brother

Alhamdullilah, We are very pleased to see your great enthusiasm that you have turned to the Ulama, at the time of a doubt to further your knowledge with regards to understanding the basics of our Deen.

Rasullulah Sallalahu Allayhi Wassallam mentions in a hadith narrated on the Authority of Sayyiduna Jabir Radiyallahu Anhu that; ‘Verily the cure of all ignorance is to question’’[1].

Hence in light of the above your act of questioning is commendable.

In principle when we take the name of our Beloved Prophet Sallalahu Allayhi Wassallam, His honour and respect demands that we should say ‘Sallalahu Allayhi Wassallam’’ [2]as it is mentioned in the Ahaadith[3], hence when writing our Prophet Sallalahu Allayhi Wassallam name, we should write Sallalahu Allayhi Wassallam after his name instead of pbuh. It is more rewarding and virtues.

In the like manner when we mention the name of the Sahaabah Radiyallahu Anhum, we should also write after their name Radiyallahu Anhu, as they were guiding stars from whom our Deen has been past on and reached us today.

Hereunder is our reply to your questions;

  1. In the third and fourth rakaats of fard salaat, the Imam or the person performing salaat individually should recite Surah Faatiha only.  However, if one did not recite Surah Faatiha his salaat would be valid[4].
  2. According to the Hanafi Madhab, a Muqtadi will not recite anything behind the Imam in the standing posture.[5]

And Allah Ta’ala Knows Best
Mufti Luqman Hansrot
Fatwa Dept.



[1] عن جابر قال: خرجنا في سفر فأصاب رجلا منا حجر فشجه في رأسه، ثم احتلم فسأل أصحابه فقال: هل تجدون لي رخصة في التيمم؟ فقالوا: ما نجد لك رخصة وأنت تقدر على الماء فاغتسل فمات، فلما قدمنا على النبي صلى الله عليه وسلم أخبر بذلك فقال: «قتلوه قتلهم الله ألا سألوا إذ لم يعلموا فإنما شفاء العي السؤال، إنما كان يكفيه أن يتيمم ويعصر  أو يعصب.

(سنن أبي داود , المكتبة العصرية، ج1،ص93)

[2] عمارة بن غزية الأنصاري، قال: سمعت عبد الله بن علي بن حسين، يحدث، عن أبيه، عن جده، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إن البخيل من ذكرت عنده فلم يصل علي.
(مسند ابن أبي شيبة, دار الوطن، ج2،ص292)

[3] عن أنس، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من ذكرت عنده فليصل علي، ومن صلى علي مرة صلى الله عليه وسلم عشرا.

(مسند أبي داود الطيالس, دار هجر، ج3،ص588)

[4] ( واكتفى ) المفترض ( فيما بعد الأوليين بالفاتحة ) فإنها سنة على الظاهر ولو زاد لا بأس به ( وهو مخير بين قراءة ) الفاتحة وصحح العيني وجوبها ( وتسبيح ثلاثا ) وسكوت قدرها وفي النهاية قدر تسبيحة فلا يكون مسيئا بالسكوت ( على المذهب ) لثبوت التخيير

(درالمختار ،سعيد، ص511،ج1)

ويقرأ في الركعتين الأخريين بفاتحة الكتاب وحدها لحديث أبي قتادة رضي الله عنه أن النبي عليه الصلاة والسلام قرأ في الأخريين بفاتحة الكتاب وهذا بيان الأفضل هو الصحيح

(هدايه، مكتبه شركة علمية ، ص111،ج1)

(فتاوى رحيميه،دار الاشاعت  ، ص183،ج5)

[5] ( والمؤتم لا يقرأ مطلقا ) ولا الفاتحة في السرية اتفاقا وما نسب لمحمد ضعيف كما بسطه الكمال ( فإن قرأ كره تحريما )

 (درالمختار،سعيد ، ص568،ج5)

ولا يقرأ المؤتم خلف الإمام خلافا للشافعي رحمه الله في الفاتحة له أن القراءة ركن من الأركان فيشتركان فيه

 ولنا قوله عليه الصلاة والسلام من كان له إمام فقراءة الإمام له قراءة وعليه إجماع الصحابة رضي الله عنهم وهو ركن مشترك بينهما لكن حظ المقتدي الإنصات والاستماع قال عليه الصلاة والسلام وإذا قرأالإمام فأنصتوا ويستحسن على سبيل الاحتياط.

(هدايه، مكتبه شركة علمية ، ص120،ج1)

 (فتاوى محموديه،جامعه فاروقيه  ، ص54،ج7)

(فتاوى رحيميه،دار الاشاعت  ، ص36،ج5)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *