Nov 20, 2012

Posted by in Business, Q & A | 0 Comments

Is Tesco £5 Voucher exchange for £10 Permissible

Is Tesco  £5 Voucher exchange for £10 Permissible

Question:

Assalamualaikum wwb

I would like to know when we get tesco club card vouchers is it permissible to exchange them example turn £5 into £10 voucher  check on tesco.com/exchange . Jazakallah

Answer:

In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

According to our research we have found it to be completely permissible to exchange and use the voucher scheme at tesco[1] as it does not entail any elements[2] of Riba (Interest). This voucher does not have any intrinsic monetary[3] value as it cannot be traded or exchanged for cash. It is a mere Hadya[4] (Gift) from the side of tesco to their loyal customers as a good token of appreciation.

And Allah Ta’ala Knows Best
Mufti Luqman Hansrot
Fatwa Dept.

 



[1] http://www.tesco.com/clubcard/clubcard/terms.asp#exchange

[2]  والأثمان من الأشياء الستة المنصوص عليها لكونه فضل مال خال عن العوض… وبيان ذلك أن البيع لغة وشرعا مبادلة المال بالمال .(خال عن العوض)”
(بدائع الصنائع , دار الكتاب العربي , ج 5 , ص 184 )

[3] الشروط الفاسدة من باب الربا وهو يختص بالمعاوضة المالية دون غيرها من المعاوضات والتبرعات لأن الربا هو الفضل الخالي عن العوض وحقيقة الشروط الفاسدة هي زيادة ما لا يقتضيه العقد ولا يلائمه فيكون فيه فضل خال عن العوض وهو الربا بعينه.

(رد المختار على الدر المختار, دار الفكر, ج 5 , ص 169 )

[4] أما ركن الهبة فهو الإيجاب من الواهب فأما القبول من الموهوب له فليس بركن استحسانا والقياس أن يكون ركنا… لأن تمليك العين للحال من غير عوض هو تفسير الهبة.
…فكان تمليك العين في الحال من غير عوض وهو معنى الهبة وكذا قوله أعطيتك لأن العطية المضافة إلى العين في عرف الناس هو تمليكها للحال من غير عوض…

(بدائع الصنائع , دار الكتاب العربي , ج 6 , ص 115,116 )

وقيد بالمعاوضة لأن الفضل الخالي عن العوض الذي في الهبة ليس بربا.
(البحر الرائق,دار الكتاب الإسلامي, ج 6 , ص 135 )

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *