Nov 18, 2012

Posted by in Ghusl (Ritual Bath), Q & A, Ṭahārah (Purity) | 0 Comments

Would my Daughter become pure by me merely wiping her with tissue when she makes urine

Would my Daughter become pure by me merely wiping her with tissue when she makes urine

Question:

Assalamu alaikum.
I have 4 year old girl. when she urinating,i wipe the rest of urine from her body with toilet tissue. is that place is impure.

My husband filled the bathtub with water and amount of water is approx. 100 litre. my daugher take bath with that water. and we do not change water. so the impure place contact with water. so is that water become impure.
we do not change water. so water is everwhere in her body and hair. we dry her with towel. is her body become impure?

this water wet me as well.so i become impure?

Answer:

As-salāmu ‘Alaykum Wa-rahmatullāhi Wa-barakātuh.
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

Respected Sister

  1. In order to attain total purity it is a prerequisite to utilise water to wash her[1], merely wiping her will not suffice[2].
  2. Yes, due to contamination, her body being Najis (Impure) will render the remaining water impure[3], and by wiping her with the towel would not suffice. In order to attain total purity[4] you should change the water or alternatively place her in the tub and bath her with pure water.
  3. In principle, the urine of a human would fall under the category of Najaasat Ghaleeza (Heavy Impurity)[5].If the contaminated water which falls on the body is less than three centimetres in diameter (two pound coin), you would be excused[6]. However if it is more than that amount you would have to wash[7] that part of your body in order to attain purity to perform Salaah.

And Allah Ta’ala Knows Best
Mufti Luqman Hansrot
Fatwa Dept.


www.efiqh.com



[1] والاستنجاء سنة من نجس يخرج من السبيلين ما لم يتجاوز المخرج وإن تجاوز وكان قدر الدرهم وجب إزالته بالماء وإن زاد على الدرهم افترض

 ويفترض غسل ما في المخرج عند الاغتسال من الجنابة والحيض والنفاس وإن كان ما في المخرج قليلا .

 ويسن أن يستنجى بحجر منق ونحوه والغسل بالماء احب والأفضل الجمع بين الماء والحجر فيسمح ثم يغسل ويجوز أن يقتصر على الماء أو الحجر.

(نور الإيضاح ونجاة الأرواح, دار الحكمة ,ص14)

[2] يفترض في الاغتسال أحد عشر شيئا غسل الفم والأنف والبدن مرة وداخل قلفة لا عسر في فسخها وسرة وثقب غير منضم وداخل المضفور من شعر الرجل مطلقا لا المضفور من شعر المرأة إن سرى الماء في أصوله وبشرة اللحية وبشرة الشارب والحاجب والفرج الخارج.

(نور الإيضاح ونجاة الأرواح, دار الحكمة , ص 23 )

[3] والرابع ماء نجس وهو الذي حلت فيه نجاسة وكان راكدا قليلا والقليل ما دون عشر في عشر فينجس وإن لم يظهر أثرها فيه.
(نور الإيضاح ونجاة الأرواح, دار الحكمة , ص 10 )

[4] الأول طاهر مطهر غير مكروه وهوالماء المطلق.

(نور الإيضاح ونجاة الأرواح, دار الحكمة , ص 9 )

[5] فالغليظة كالخمر والدم المسفوح ولحم الميتة وإهابها وبول ما لا يؤكل لحمه ونجو الكلب.

(نور الإيضاح ونجاة الأرواح, دار الحكمة , ص 34 )

(Bahishti Zewar, Publ Altaf & Sons, Vol 1, Pg 38)

[6] ما يعفى عنه من الانجاس  .. وعفي عن قدر الدرهم من المغلظة وما دون ربع الثوب ..

(نور الإيضاح ونجاة الأرواح, دار الحكمة , ص 34 )

[7]  وتطهر النجاسة عن الثوب والبدن بالماء.

(نور الإيضاح ونجاة الأرواح, دار الحكمة , ص 34 )

(Bahishti Zewar, Publ Altaf & Sons, Vol 1, Pg 38,40)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *