Giving Zakah To Father-in-law

:Question

Assalamu alaikkum.

By the blessing of Allah swt I have gold jewel greater that nisab amount.
So alhamdhulillah zakath is now obligatory for me. As I am a house wife and didnt have any financial income, by the grace of Allah swt my husband said I will give u the amount u required To give ur zakath.

Alhamdhulillah. My question here is that my father in law(I.e: my husbands father) has no source of income and he didnot have any property on his name. He had mortgaged the gold jewels of her wife and her daughter in a bank for the purpose of studies of his younger son. He is nw in a situation to pay interest for the jewels he had placed in bank. Can I give my zakath to my father in law to help him get those jewels out of the bank. Is my zakath become valid one as this debt involves riba(interest,). Kindly do reply me.
Do duas for me.

Answer:

As-salāmu ‘Alaykum Wa-rahmatullāhi Wa-barakātuh.

In the Name of Allāh, the Most Gracious, the Most Merciful.

Respected Sister

In principle it is permissible to give the Zakaat amount to a person who is in debt and does not have the Nisaab amount.[1]
In Sharia it is recommendable to give preference in giving out Zakaat to one’s close relatives prior to other’s who are not. [2]

Your father in-law should try to resort to some Halal income and pay of this loan as soon as possible in order to dispel this interest bearing transaction.

We make Dua Allah Ta‘ala grants him a Halal source of income and grant you Barakah in your Sustenance. Aameen

And Allah Ta‘ala knows best
Mufti Luqman Hansrot
Fatwa Dept.

www.efiqh.com


[1] باب المصرف أي مصرف الزكاة والعشر، وأما خمس المعدن فمصرفه كالغنائم (هو فقير، وهو من له أدنى شيء) أي دون نصاب أو قدر نصاب غير نام مستغرق في الحاجة.
(رد المحتار على الدر المختار, دار الفكر,ج2,ص339)

(فتاوى محموديه, جامعه الفاروقيه, ج9, ص363)
والمديون الذى لا يملك نصابا ولا قيمته فاضلا عن دينه .
(نور الإيضاح ونجاة الأرواح,قديمي,ص158)
( باب المصرف ) أي مصرف الزكاة والأصل فيه قوله تعالى ! ( إنما الصدقات للفقراء والمساكين ) ! الآية فهذه ثمانية … قال رحمه الله ( والعامل والمكاتب والمديون ومنقطع الغزاة وابن السبيل ) أي هؤلاء هم المصارف لما تلونا فالعامل يدفع إليه الإمام إن عمل بقدر عمله فيعطيه ما يسعه وأعوانه غير مقدر بالثمن وإن استغرقت كفايته الزكاة لا يزاد على النصف لأن التنصيف عين الإنصاف.
(ومن كان عليه دين يحيط بماله) وله مطالب من جهة العباد سواء كان لله كالزكاة أو للعباد كالقرض…
(العناية شرح الهداية, دار الفكر,ج2,ص160)

(قوله ومن كان عليه دين يحيط بماله فلا زكاة عليه) لأن ملكه فيه ناقص لاستحقاقه بالدين ولأنه مشغول بحاجته الأصلية فاعتبر معدوما كالماء المستحق بالعطش لأجل نفسه أو لأجل دابته ومعنى قولنا بحوائجه الأصلية أن المطالبة به متوجهة عليه بحيث لو امتنع من الأداء يهان ويحبس فصار في صرفه إزالة الضرر عن نفسه فصار كعبد الخدمة ودار السكنى بل أولى فنقص ملك النصاب وانعدم الغنى قال في النهاية كل دين له مطالب من جهة العباد فإنه يمنع وجوب الزكاة سواء كان الدين للعباد أو لله تعالى كدين الزكاة فالذي له مطالب من جهة العباد …
(الجوهرة النيرة, المطبعة الخيرية,ج1,ص114)

( ومن كان عليه دين يحيط بماله فلا زكاة عليه )
(فتح القدير شرح الهداية,ج3,ص475)

(فتاوى محموديه, جامعه الفاروقيه, ج9, ص322)

[2] إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ الي اخره.
(قران الكريم , سررة توبة , اية 60 )