Apr 4, 2013

Posted by in Childbirth, Names, Q & A, Women's Issues | 0 Comments

Please tell me the correct meaning and pronunciation of name Aroosh.

Please tell me the correct meaning and pronunciation of name Aroosh.

Question:

Please tell me the correct meaning and pronunciation of name Aroosh. Please reply as soon as possible i am really worried as i have given this name to my daughter but some people say that its Aroush n aroosh is not a word.

Answer:

In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Arsh (أرش ) and Aroosh ( أروش ) both are derivation of the same root letters أ ، ر، ش . Arsh linguistically refers to a penalty which is given in lieu of afflicting some harm. Aroosh (phonetically Uroosh) is plural of Arsh.[1]

In terminology it is the diyah (penalty) for causing wounds.[2] Another meaning of Arsh is the compensation given for the fault in goods sold.[3]

Arsh (عرش) on the other hand means, throne, bedding, shade, and ( عروش ) is it’s plural.[4]

In view of above, it will be permissible to keep the name Arsh but it would be inadvisable since the meanings do not display anything beneficial. We suggest that you look for the name of Sahabi or Shahabiyah.

Please note that in both the above cases the name will be phonetically spelled as Uroosh and not Aroosh.

And Allah Ta’āla Knows Best
Mufti Faisal bin Abdul Hameed[5]

Checked and concurred by

Mufti Luqman Hansrot
Fatwa Dept.

www.efiqh.com



[1] ء ر ش) : أرش الجراحة ديتها والجمع أروش مثل فلس وفلوس وأصله الفساد يقال أرشت بين القوم تأريشا إذا أفسدت ثم استعمل في نقصان الأعيان لأنه فساد فيها ويقال أصله هرش.

(المصباح المنير في غريب الشرح الكبير, ج1 , ص12)

[2] وفي المغرب: الأرش: دية الجراحات، والجمع: أرُوش

(انيس الفقهاء في تعريفات الألفاظ المتداولة بين الفقهاء, ص 110)

[3] وقال القتيبي: الأرش:ما يدفع بين السلامة والعيب في السلعة، لأن المبتاع للثوب على أنه صحيح إذا وقف فيه على خرق أو عيب وقع بينه وبين البائع

(تاج العروس, 63,17)

[4] أَرَشَ [هـ قَدْ تَكَرَّرَ فِيهِ ذِكْرُ الأَرْش الْمَشْرُوعِ فِي الْحُكُومَاتِ، وَهُوَ الَّذِي يَأْخُذُهُ الْمُشْتَرِي مِنَ الْبَائِعِ إِذَا اطَّلَعَ عَلَى عَيْبٍ فِي الْمَبِيعِ. وأُرُوش الْجِنَايَاتِ وَالْجِرَاحَاتِ مِنْ ذَلِكَ؛ لِأَنَّهَا جَابِرَةٌ لَهَا عَمَّا حَصَلَ فِيهَا مِنَ النَّقْصِ. وَسُمِّيَ أَرْشاً لِأَنَّهُ مِنْ أَسْبَابِ النِّزَاعِ، يُقَالُ أَرَّشْتُ بَيْنَ الْقَوْمِ إِذَا أوقعتَ بَيْنَهُمْ.

(النهاية في غريب الحديث والأثر, ج1, ص39)

العَرْشُ: سريرُ الملك. وعَرْشُ البيت: سقفه
(الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية, ج3 , ص 1009)

[5] Canada, Montreal
www.fatwa.ca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *