Feb 20, 2013

Posted by in Jumuʿah, Nafl (Optional), Q & A, Sunnah, Ṣalāh, Tarāwīḥ, Travel, ʿĪd | 0 Comments

The method of placing the Fingers in the Ruku and Sajda postures

The method of placing the Fingers in the Ruku and Sajda postures

Question:

Asalam o laikum!

Mufti sahib,

I read somewhere that the arrangement of fingers during salah is very important. For eg, during ruku they should be close together or spread apart, and during sajda they should be either spread apart or close together. Please shed some light on this and tell me what arrangement of fingers during sajda, ruku etc.

Answer:

As-salāmu ‘Alaykum Wa-rahmatullāhi Wa-barakātuh.
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

1. In Ruku, place both the hands on your knees in such a way that the fingers on both the hands stay open by leaving space between the fingers.[1]

2. In Sajdah, the fingers on both the hands should remain close together, in such a way that the fingers should be adjacent to each other leaving no space in between them and the direction of the fingers should be towards the Qibla.[2]

And Allah Ta’ala knows best
Mufti Luqman Hansrot
Fatwa Dept.

www.efiqh.com



[1] …ومنها أن يضع يديه على ركبتيه وهو قول عامة الصحابة وقال ابن مسعود: السنة هي التطبيق وهو أن يجمع بين كفيه ويرسلهما بين فخذيه، والصحيح قول العامة لما روي عن النبي – صلى الله عليه وسلم – أنه قال لأنس – رضي الله عنه -: إذا ركعت فضع كفيك على ركبتيك وفرج بين أصابعك… وفي رواية وفرق بين أصابعك.
(بدائع الصنائع, دار الكتب العلمية, ج 1 , ص 211 )

” ويعتمد بيديه على ركبتيه ويفرج بين أصابعه ” لقوله عليه الصلاة والسلام لأنس رضي الله عنه ” إذا ركعت فضع يديك على ركبتيك وفرج بين أصابعك ” ولا يندب إلى التفريج إلا في هذه الحالة ليكون أمكن من الأخذ ولا إلى الضم إلا في حالة السجود وفيما وراء ذلك يترك على العادة.
(الهداية, دار احياء التراث, ج 1 , ص 52 )

قال – رحمه الله – (وأخذ ركبتيه بيديه وتفريج أصابعه) لقوله – عليه الصلاة والسلام – لأنس إذا ركعت فضع يديك على ركبتيك وفرج بين أصابعك» .
(تبيين الحقائق, المطبعة الكبرى الأميرية, ج 1 , ص 108 )

ويعتمد بيديه على ركبتيه ويفرج بين أصابعه.
(بداية المبتدي, ج 1 , ص 15 )

وأخذ ركبتيه بيديه وتفريج أصابعه.
(مراقي الفلاح شرح متن نور الإيضاح, المكتبة العصرية, ج 1 , ص 98 )

[2]  ويوجه أصابع رجليه نحو القبلة ” لقوله عليه الصلاة والسلام ” إذا سجد المؤمن سجد كل عضو منه فليوجه من أعضائه القبلة ما استطاع ”
(الهداية, دار احياء التراث, ج 1 , ص 52 )

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *