Ṭalāq Kināyah

Question:

Asalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Quick question – Does the marriage break if the husband tells his wife to get out of the house whether he is serious or even joking ? Jazakallah

Answer:

In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The statement “get out of the house” is an ambiguous (kināyah) statement. Hence, if the husband had intended divorce by that statement, then one Ṭalāq al-Bā’in (irrevocable divorce) will take place. If he wishes to take her back, he will have to perform a new Nikāḥ.[1]

And Allah Ta’āla knows best       
Maulana Bilal Issak
Fatwa Dept.

Checked and Approved by,
Mufti Faisal al-Mahmudi


[1]

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع 3/ 105

وأما الكناية فنوعان: نوع هو كناية بنفسه وضعا، ونوع هو ملحق بها شرعا في حق النية، أما النوع الأول فهو كل لفظ يستعمل في الطلاق ويستعمل في غيره نحو قوله: أنت بائن، أنت علي حرام خلية برئية بتة أمرك بيدك اختاري اعتدي استبرئي رحمك أنت واحدة خليت سبيلك سرحتك حبلك على غاربك فارقتك خالعتك – ولم يذكر العوض – لا سبيل لي عليك لا ملك لي عليك لا نكاح لي عليك أنت حرة قومي اخرجي اغربي انطلقي انتقلي تقنعي استتري تزوجي ابتغي الأزواج الحقي بأهلك ونحو ذلك

سمي هذا النوع من الألفاظ كناية؛ لأن الكناية في اللغة اسم لفظ استتر المراد منه عند السامع، وهذه الألفاظ مستترة المراد عند السامع

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع 3/ 106

وإذا احتملت هذه الألفاظ الطلاق وغير الطلاق فقد استتر المراد منها عند السامع، فافتقرت إلى النية لتعيين المراد ولا خلاف في هذه الجملة إلا في ثلاثة ألفاظ وهي قوله: سرحتك، وفارقتك، وأنت واحدة فقال أصحابنا: قوله: سرحتك وفارقتك من الكنايات لا يقع الطلاق بهما إلا بقرينة النية كسائر الكنايات


DISCLAIMER – efiqh.com questions
efiqh.com answers issues pertaining to Sharī’ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.efiqh.com for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. efiqh.com bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.

  • The Sharī’ah ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • Efiqh.com bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of efiqh.com
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *