Using Eye Drops and Nasal Spray Whilst Fasting

Question:

Assalamu alaykum wr wb

Respected Mufti,

Is it permissible to use eye drops and nasal spray due to hay-fever whilst fasting? What if my hay-fever intensifies whilst fasting? Will I be excused to use the above medication?

(Question published as received)

Answer:

In the name of Allāh, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-raḥmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible to use eye drops whilst fasting. [1] However, it is not permissible to use the nasal spray. If one uses the nasal spray whilst fasting, then the fast will terminate and one will have to make Qaḍā’ of that fast after Ramaḍān. If one’s hay-fever intensifies to such an extent that one is left with no choice but to make use of the nasal spray, then he will be excused for using the nasal spray. However, he will have to repeat the broken fast after Ramaḍān. [2]

And Allah Ta‘ālā knows best          
(Mufti) Bilal Issak al-Mahmudi
Fatwa Dept.

Concurred by,
Mufti Zameelur Rahman


[1]

الأصل المعروف بالمبسوط للشيباني. إدارة القرآن والعلوم الإسلامية – كراتشي 2/ 243

قلت أَرَأَيْت الصَّائِم يكتحل بالإثمد والذرور وَالصَّبْر وَغَيره قَالَ نعم لَا يضرّهُ ذَلِك شَيْئا قلت فَإِن وجد طعمه فِي حلقه قَالَ وَإِن وجد طعمه فِي حلقه فَإِنَّمَا طعمه مثل الدَّوَاء يذوقه فَيدْخل جَوْفه طعمه وَمثل الدّهن يدهن بِهِ شَاربه وَمثل الدُّخان وَمثل الْغُبَار يدْخل طعمه فِي حلقه

المبسوط للسرخسي. دار المعرفة – بيروت 3/ 67

قال: والاكتحال لا يضر الصائم، وإن وجد طعمه في حلقه وكان إبراهيم النخعي يكره للصائم أن يكتحل وابن أبي ليلى كان يقول: إن وجد طعمه في حلقه فطره لوصول الكحل إلى باطنه

ولنا حديث أبي رافع أن النبي – صلى الله عليه وسلم – «دعا بمكحلة إثمد في رمضان فاكتحل، وهو صائم». وعن أبي مسعود قال «خرج رسول الله – صلى الله عليه وسلم – يوم عاشوراء من بيت أم سلمة وعيناه مملوءتان كحلا كحلته أم سلمة» وصوم يوم عاشوراء في ذلك الوقت كان فرضا ثم صار منسوخا ثم ما وجد من الطعم في حلقه أثر الكحل لا عينه كمن ذاق شيئا من الأدوية المرة يجد طعمه في حلقه فهو قياس الغبار والدخان

المحيط البرهاني في الفقه النعماني 2/ 384

وأما إذا اكتحل، أو أقطر شيئاً من الدواء في عينه لا يفسد صومه عندنا، وإن وجد طعم ذلك في حلقه

أحسن الفتاوى (4/429). سعيد

فتاوى دار العلوم زكريا (3/279) زمزم

[2]

الفتاوى الولوالجية (1/220). بيروت

أما السعوط في الأنف والاقطار في الأذن: اٍن كان دهنا أو ما يشبهه يفسد صومه لأنه وصل الى جوف الرأس ما هو مصلح للبدن فكان في معنى الاكل.

تحفة الملوك (ص: 143). دار البشائر الإسلامية – بيروت

وَمن احتقن أَو استعط أَو أقطر فِي أُذُنه دَوَاء أَو دهناً أَو داوى جَائِفَة أَو آمة بدواء رطب فوصل إِلَى جَوْفه أَو دماغه لزمَه الْقَضَاء لَا غير

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 672). بيروت

“أو احتقن أو استعط” الرواية بالفتح فيهما الحقنة صب الدواء في الدبر والسعود صبه في الأنف “أو أوجر” وفسره بقوله “بصب شيء في حلقه” وقوله “على الصحيح” متعلق بالاحتقان وما بعده وهو احتراز عن قول أبي يوسف بوجوب الكفارة وجه الصحيح أن الكفارة موجب الإفطار صورة ومعنى والصورة الابتلاع كما في الكافي وهي منعدمة والنفع المجرد عنها يوجب القضاء فقط

فتاوى رحيمية (5/195). دار الاٍشاعت

فتاوى دار العلوم زكريا (3/280). زمزم


DISCLAIMER – efiqh.com questions
efiqh.com answers issues pertaining to Sharī‘ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.efiqh.com for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. efiqh.com bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.

  • The Sharī‘ah ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • com bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of efiqh.com
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *