Ḥāfiẓah Leading Tarāwīḥ Ṣalāh at Home

Question:

Is it permissible for a woman who is a hafiz to lead tarawih salah for the ladies in the house so she can revise her hifz and the family also get a chance to listen to the quran?

(Question published as received)

الجواب باسم ملهم الصواب

It should be borne in mind that tarāwīḥ ṣalāh is sunnah mu’akkadah for both men and women. However, men should perform their tarāwīḥ ṣalāh with jamā‘ah and women should perform it alone. It is ḥarām for a woman to lead men in ṣalāh and it is makrūh taḥrīmī for her to lead other women in ṣalāh. [i]

As for a ḥāfiẓah maintaining her ḥifẓ, Mufti Maḥmūd Ḥasan Gangohī (1907-1996) writes: A ḥāfiẓah who wishes to maintain her ḥifẓ should recite the Qur’ān outside ṣalāh with other womenfolk sitting and listening. Every [ḥāfiẓah] should recite [the Qur’ān] in her tarāwīḥ, awwābīn and tahajjud ṣalāhs. In this way, her ḥifẓ will be well-preserved and she will be saved from carrying out a makrūh taḥrīmī act (i.e. leading ṣalāh). (Fatāwā Maḥmūdiyyah, 6:472)

And Allāh Ta‘ālā Knows Best

(Mufti) Bilal al-Mahmudi

08 Ramaḍān 1440 / 14 May 2019


[i]

وكره جماعة النساء بواحدة منهن. (نور الايضاح: ص ٣٠٤. قديمي)

ويكره للنساء أن يصلين وحدهن بجماعة. (مختصر القدوري: ج ١، ص ١١٧. إدارة القرآن)

وكره امامة العبد … وجماعة النساء. (كنز الدقائق: ص ٢٨. دهلي)

ويكره تحريما جماعة النساء (حاشية الطحطاوي على الدر: ج ١، ص ٢٤٥. دار المعرفة)

وكره امامة عبد … وجماعة النساء. (البحر الرائق: ج ١، ص ٦١٠. رشيديه)

وكره جماعة النساء وحدهن. (تبيين الحقائق: ج ١، ص ١٣٥. إمداديه)

وكره أيضا جماعة النساء لأنها لا تخلو عن نوع حرام (رمز الحقائق: ج ١، ص ٣٨. إدارة القرآن)

ويكره للنساء أن يصلين وحدهن الجماعة. (الهداية: ج ١، ص ١٢٣)

(كجماعة النساء وحدهن) أي كما كره جماعة النساء بالإمام منهن، لأن اجتماعهن قلما يخلو عن فتنة بهن. (فتح باب العناية: ج ١، ص ٢٨٣. دار الأرقم)

ويكره تحريما جماعة النساء ولو التراويح (رد المحتار: ج ١، ص ٥٦٥. سعيد)

وكذا في:

(مجمع الأنهر: ج ١، ص ١٦٤. غفاريه)

(فتح القدير: ج ١، ص ٣٥٢. بابي حلبي)

(العناية: ج ١، ص ٣٥٢. بابي حلبي)

(حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح: ص ٢٥٩. قديمي)

(الفتاوى الهندية: ج ١، ص ٨٥. رشيدية)

(فتاوى رحيميه: ج ٤، ص ٣٩٨. دار الإشاعت)

(فتاوى محموديه: ج ٦، ص ٤٦٧-٤٧٣. جامعه فاروقيه)

(محمود الفتاوى: ج ٣، ص ٣٥٣. مكتبه محموديه، ڈابهيل)

In response to someone who claimed that Maulānā ‘Abdul-Ḥayy al-Lakhnawī has given jawāz (permission) for a woman to lead other women in ṣalāh, Muftī Maḥmūd Ḥasan Gangohī writes: “At one point in his life, Maulānā ‘Abdul-Ḥayy al-Lakhnawī had traces (athar) of ijtihād in him. He wrote this ruling then, in one of his treatises, called: Tuḥfat an-Nubalā’, or it is from his isolated opinions due to which we can not leave the actual madhhab.” (Fatāwā Maḥmūdiyyah)