Fasting Whilst Travelling

Question:

Country: United Kingdom

Salams

In Ramadan i travelled after Fajar to London (approx *** miles from my home), stayed in London for one night and returned home after Isha the next day. I did not fast for both days and intend to now do qada for both days missed. Do i class as a traveller? And Is what I am doing correct? As I have been told that because I travelled after Fajar and missed both fasts I have to now keep 30 fasts for each day.

Jzk

(Question published as received)

Answer:

In the name of Allāh, the Most Gracious, the Most Merciful

As-salāmu ‘alaykum wa-raḥmatullāhi wa-barakātuh

You do not have to keep 30 fasts for each day. However, since you were present in your hometown for Suḥūr (sehri) on the first day, you were supposed to start your fast. If the fast became difficult, then you should have broken your fast after embarking on your journey. It was permissible for you to miss the second fast as you were a Musāfir (traveller). [1]

And Allah Ta‘ālā knows best
(Mufti) Bilal al-Mahmudi

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai


[1]

أن الصوم في السفر أفضل من الفطر عندنا … (ولنا) ما روي عن النبي – صلى الله عليه وسلم – أنه قال «في المسافر يترخص بالفطر، وإن صام فهو أفضل له، وبدأ رسول الله – صلى الله عليه وسلم – بالصوم حتى شكا الناس إليه ثم أفطر» فذلك دليل على أن الصوم أفضل ثم الفطر رخصة، وأداء الصوم عزيمة والتمسك بالعزيمة أولى من الترخص بالرخصة، وهذا؛ لأن الرخصة لدفع الحرج عنه، وربما يكون الحرج في حقه في الفطر أكثر فإنه يحتاج إلى القضاء وحده، والصوم مع الجماعة في السفر يكون أخف من الفطر، والقضاء وحده في يوم جميع الناس فيه مفطرون بخلاف الصلاة فإن شطر الصلاة سقط عنه أصلا حتى لا يلزمه القضاء فإن الظهر في حقه كالفجر في حق المقيم إذا عرفنا هذا. (المبسوط للسرخسي. دار المعرفة – بيروت (3/ 92))

ثُمَّ الصَّوْمُ فِي السَّفَرِ أَفْضَلُ مِنْ الْإِفْطَارِ عِنْدَنَا، إذَا لَمْ يُجْهِدْهُ الصَّوْمُ وَلَمْ يُضْعِفْهُ. (بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع. دار الكتب العلمية (2/ 96))

ولكن الصوم في السفر أفضل من الفطر إن لم يضره بدليل قوله تعالى : وأن تصوموا خير لكم إن كنتم تعلمون. (فقه العبادات – حنفي ص: 280)

(فتاوى رحيمية (7/268). دار الاشاعت)