Is I’tikaf Sunnah or Sunnah Muakadah

Question

I wanted to know about Itikaf , Is it Sunnah or Sunnah muakadah, someone told me that if one person sits for itikaaf it would be sufficient for the whole community?

Answer

In the name of Allāh, the Most Gracious, the Most Merciful.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuhu

The status of I’tikaf during the last ten days during the month of Ramadhan is Sunnah Mu’akkadah ala al-kifaya (i.e if one person from the town performs I’tikaf, the responsibility will be waived off from all the residents of that town). However, if no one from that town performs I’tikaf, the entire city will be sinful.[1]

And Allah Ta‘ala knows best
Mufti Luqman Hansrot
Fatwa Dept.


اما الأول فهو السنية وهكذا في كثير من الكتب وفي القدوري الاعتكاف مستحب وصحح في الهداية أنه سنة مؤكدة وذكر الشارح أن الحق انقسامه إلى ثلاثة أقسام واجب وهو المنذور وسنة وهو في العشر الأخير من رمضان ومستحب وهو في غيره من الأزمنة

(البحر الرائق , ج 2 , ص299 )

أما الأول فالاعتكاف في الأصل سنة وإنما يصير واجبا بأحد أمرين أحدهما قول وهو النذر المطلق بأن يقول لله علي أن أعتكف يوما أو شهرا أو نحو ذلك أو علقه بشرط بأن يقول إن شفى الله مريضي أو إن قدم فلان فلله علي أن أعتكف شهرا أو نحو ذلك

(بدائع الصنائع , ج 2 , ص273 )

باب الاعتكاف ) قال القدوري ( الاعتكاف مستحب ) قال المصنف ( والصحيح أنه سنة مؤكدة ) والحق خلاف كل من الطريقين ، بل الحق أن يقال : الاعتكاف ينقسم إلى واجب وهو المنذور تنجيزا أو تعليقا ، وإلى سنة مؤكدة وهو اعتكاف العشر الأواخر من رمضان ، وإلى مستحب وهو ما سواهما

(فتح القدير, ج 2 , ص304 )